.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تورم واقعی؛ 12 یا 55 درصد؟!
چرا ادعای کاهش تورم قابل باور نیست؟
شمال نیوز : نكته قابل تأمل در اين باره كاهش قيمت‌هاي جهاني مواد اوليه در بسياري از اين كالاها است كه بر خلاف جريان اقتصاد جهاني گران شده‌اند كالاهايي مانند خوراكي و روغن، شير خشك و... از اين دسته‌اند و تأسف‌بارتر آنكه اغلب كالاهايي كه با تورم بالا مواجه هستند در سبد خانوار قابل حذف نيستند كه مهم‌ترين كالاهاي با تورم شاخه خوراكي‌ها، ميوه و سبزيجات است.....

هفته گذشته مركز آمار ايران از تك‌رقمي شدن نرخ تورم نقطه به نقطه در آذر ماه خبر داد و اعلام كرد كه نرخ تورم هم در اين ماه به 12.6 درصد كاهش يافته است.

به گزارش شمال نیوز ، به‌‌رغم اينكه گزارش مركز آمار از كاهش متوسط نرخ تورم در سبد انواع كالاها و خدمات مصرفي مردم خبر مي‌دهد، ولي بررسي جزئيات نرخ تورم در گروه كالاها و خدمات مهم مصرفي مردم  نشان از رشد قابل توجه قيمت‌ها در كالاها و خدمات اساسي مردم دارد، به‌گونه‌اي كه حتی تورم حدود 55درصدي را هم در برخي كالاها  شاهد بوديم و روند گرانی های دولت احمدی نژاد همچنان ادامه دارد .. 

نكته قابل تأمل در اين باره كاهش قيمت‌هاي جهاني مواد اوليه در بسياري از اين كالاها است كه بر خلاف جريان اقتصاد جهاني گران شده‌اند كالاهايي مانند خوراكي و روغن، شير خشك و... از اين دسته‌اند و تأسف‌بارتر آنكه اغلب كالاهايي كه با تورم بالا مواجه هستند در سبد خانوار قابل حذف نيستند كه مهم‌ترين كالاهاي با تورم شاخه خوراكي‌ها،  ميوه و سبزيجات است.

با بررسي افزايش دوساله نرخ تورم از آذر ماه 92 تا آذر‌ماه 94 در برخي از مهم‌ترين كالاها و خدمات مصرفي مردم بر اساس جداول مركز آمار ايران به اين نتيجه مي‌رسيم، متوسط نرخ تورم در خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها در آذر‌ماه امسال 10.5 درصد و آذر ماه سال گذشته 14 درصد اعلام شده و نرخ تورم در برخي اقلام غذايي اساسي نشان از تورم‌ بالاي 30 درصد در اين گروه كالايي دارد.  بر اساس مستندات مركز آمار ايران، نرخ تورم در ميوه و خشكبار در اين دو سال بالاي 32 درصد بوده و نرخ تورم نان و غلات هم به 28.2 درصد رسيده است، اين در حالي است كه نرخ تورم دوساله در محصولات خوراكي طبقه‌بندي نشده نيز 30.2 درصد گزارش شده است.

 بر اساس اين آمار، متوسط نرخ تورم در شير، پنير و تخم‌مرغ طي اين دو سال 26.7 درصد، سبزيجات 25.8 درصد، قندوشكر و شيريني‌ها 27 درصد، روغن‌ها و چربي‌ها بالاي 20 درصد و گوشت قرمز و سفيد هم حدود 16 درصد بوده است. گزارش مركز آمار ايران نشان مي‌دهد نرخ تورم دو ساله در كالاهاي غير‌خوراكي و خدمات بالاي 32 درصد بوده و در اين گروه كالايي، آب، برق و سوخت با تورم 55 درصد ركورد شكسته است.

 در حالي نرخ تورم در خوراكي‌ها حول و حوش 30 درصد بوده كه مردم در اين دو سال مانند دوره مدیرینی احمدی نژاد در برخي خدمات اساسي متحمل فشارهاي بيشتري از ناحيه گراني شدند.

به‌رغم تمامي اظهاراتي كه از سوي مسئولان در خصوص كاهش هزينه بهداشت و درمان مطرح مي‌شود، ولي گزارش مركز آمار ايران حاكي است، نرخ خدمات بهداشت و درمان در اين دو سال تورم 42 درصد رشد داشته است كه پس از سوخت در رتبه دوم قرار دارد. 

بر اساس اين گزارش، نرخ تورم دو ساله در خدمات حمل و نقل به 36 درصد و در هتل و رستوران به 4/35 درصد رسيده و در نرخ خدمات آموزش هم شاهد تورم بالاي 33 درصد بوديم.  گزارش مركز آمار ايران حاكي است، نرخ تورم در بخش مسكن و اجاره در اين دو سال حدود 32 درصد، پوشاك و كفش 30 درصد و در بخش تفريح و فرهنگ هم به حدود 29 درصد رسيده است. تورم مبلمان و لوازم‌خانگي هم حدود 22 درصد اعلام شده است.

با این حساب های سرانگشتی می توان فهمید دولت یازدعم نیز همانند دولت نهم و دهم تا کنون توفیقی در کاهش تورم نداشته و شعارها تمی تواند گرع ای از مشلات مردم باز کند !


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 9 دي 1394
چون که مردم واقعاً می فهمند آنچه عیان است چه حاجت به بیان است بابا پدر ملت درآمده هی گرانی هر روز جنسی افزایش قیمت داره اما با چند غاز دیگه شورش را درآوردند .
نا شناس 9 دي 1394
چرا دروغ می نویسی؟!
واقعا تورم کم، اما رکود وجود داره. خیلی از کالا پر مصرف تا 50 درصد کم شده مثل آهن، سیمان و ...... تو بحث مسکن اون قیمت نجومی دوره احمدی نژاد کم شده. آپارتمان متری 5500 الان شده 3900.
نا شناس 9 دي 1394
من نمی دونم با قاعده ریاضی تورم یک رقمی در میاید
نا شناس 8 دي 1394
ویزیت دکتر دوبرابر شده اول یکم زیر میزی حل میشد حالا بازهم با بالارفتن دستمزد بازم باید بادوتا بیمه برای یه عمل کوچیک 500تا 600هزارتومان بدی حالا حقوق کارگر کارمند صفر زور نیست دورست نمیشه
123 9 دي 1394
تورم یعنی مقدار پول نقدی که در اختیار مردم بوده واز آن استفاده ای نمیشود .ولی دربین مردم عادی تورم به معنی گرانی آمده است که این بر خلاف واقعیت است
کارشناس اماری 9 دي 1394
بنده بازنشسته ام اما با توجه به تجربه کاری در تولید امارها باید خدمت همه عزیزان عرض کنم تورم ماهانه نسبت شاخص کل به شاخص قبلی است و شاخص کل هم ماحصل نوسانات قیمت 290قلم کالالهای پرمصرف سبد هزینه خانوار است و این سبد خانوار ممکنه در خانوارها در طبقات مختلف متفاوت باشد از اینرو ضریب اهمیت کالاها بر اساس بودجه خانوارها بررسی و محاسبه میشود و لذا اندازه گیری تورم کالایی که در متن گزارش امده مبنای درستی از محتوی محاسبات تورم به روش استاندارد بین المللی نیست ضمن اینکه جهت گیری سیاستها در ارتباط با کنترل قیمتها بسیار ارزشمند است و در طی دو سال اخیر ولع جامعه برای انباشت کالاها بمنظور افزایش قیمت احتمالی بسیار کم شده است از اینرو میتوان بسیار امیدوار شد که در کنترل جهش قیمتها که از سال 90بواسطه تغییر نرخ ارز شروع شده بود عملا متوقف شد ونوسانات مدل ان خطی شده است

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.106 seconds.